אלתר-נתיב - עמוד הבית
בורקיטוס - הבית של הסרטים הישראליים
תמונות מהטיול (לחצו על תמונה כדי להגדילה)

הליכה בשמורה

צומת המפלים

מפל התנור

חשיפה מצפון

מפל האשד

מפל התחנה
וידאו מהטיול (לצפיה לחצו במרכז התמונה)

טוען סרט
תגובות הגולשים
אין עדיין תגובות למסלול זה.
היו הראשונים להעיר ו/או להוסיף אודות המסלול.
נחל עיון (גליל עליון)
בוצע בתאריך: 28/3/2002       תיזמון: 3 שעות
דרגת קושי: קל-בינוני       מרחק: 3 ק"מ
בבוקר טרום-אביבי מעונן, ממש לפני שהשמש תשתקע באזורנו, יצאנו לעבר גבולה הצפוני של הארץ במטרה לבקר בשמורת נחל עיון.

בדרך לשמורה
נסענו בכביש המוביל למטולה, וקצת לפני הכניסה לישוב פנינו בעקבות השלט לחניון התחתון של נחל עיון.
מרבית מימיו של נחל עיון מגיעים מלבנון, מבקעת עיון (מרג' עיון). כמות המים הזורמת לישראל קטנה יחסית לעומת זו המנוצלת על-ידי החקלאים הלבנונים. הנחל זורם רק כחמישה חודשים בשנה (בשאר הזמן יבש), ואין כמו לתפוס את המעבר בין עונת החורף לאביב בכדי לטעום ולו במעט את זרימת הנחלים ועוצמת המפלים.

מים בתנור
מהחניון התחתון התחלנו לצעוד בשביל העובר בתוך צמחיה סבוכה ועל גבי מספר גשרי עץ במעלה הנחל. לאחר זמן קצר הגענו לצומת שבילים ובה שילוט. בחרנו בשלט שהורה לכיוון מפל התנור. כבר ממרחק ניתן לשמוע את שאון המים של המפל, וככל שהתקרבנו, הולכים בשביל הבטון המגודר התעצם רעם המים. השביל מוביל אל תוך הניקבה והנה, אנו נפגשים פנים אל מול פנים עם רסיסי המים המתנפצים ישר עלינו מגובה של כ-30 מ'. בשל צורתה נתנו הערבים לניקבה את השם טאבון - מכאן נגזר שמו העברי, תנור.

על מפלים ומכשולים
חזרנו על עקבותינו ושוב הגענו לצומת השלטים, אך כעת פנינו ימינה בשביל מדרגות מפותל שהוביל אותנו במעלה המדרון ולאחר שעובר סמוך לבית העלמין מגיע למצפור הנמצא מעל מפל התנור. המשכנו בשביל לכיוון מפל האשד, אולם אז החל לרדת גשם ולפיכך נאלצנו לבצע הפסקה מתודית ולחסות תחת ענפי העצים הקרובים ששימשו לנו כמטריה טבעית מפני הגשם (שהיה רטוב הפעם באופן מיוחד). בהפוגה הראשונה המשכנו בשביל מלאי רוח קרבית, רק כדי לגלות שהמשכו של השביל נראה בדיוק כמו הנחל שלידו - עמוק, זורם ובלתי ניתן למעבר.
ניסינו לעבור את המכשול באמצעות טיפוס על המצוקים החלקלקים של הערוץ, אולם נאלצנו לוותר על הניסיון בשל סכנת החלקה לתהום. בלית ברירה חזרנו על עקבותינו, ובדרך ניצלנו עצירה נוספת לביצוע תצפית על מפל האשד. כשהגענו לתחתית שביל המדרגות לא פנינו ימינה לחניון כי אם שמאלה לעבר התצפית הצופה למפל התנור. המראה מהתצפית יפה ולמרות המרחק מהמפל ניתן להאזין בהנאה לצליליו הרועשים. מהתצפית ירדנו בשביל מדרגות וחזרנו לחניון התחתון.

סוגרים מעגל
מכאן נסענו ברכב דרך מטולה עד לחניון העליון הנמצא בכניסה לשמורה, אולם שם הסתבר לנו כי בשל אותה הצפת שביל שנאלצנו לחוות לפני שעה קלה, לא ניתן לטייל בחלקו העליון של הנחל. נאלצנו להסתפק בנסיעה על הכביש היוצא מהחניון העליון דרומה. הכביש עובר מעל ערוץ הנחל, ולאחר כמה מאות מטרים הגענו למצפור הטחנה, ממנו ניתן לראות היטב את מפל הטחנה. זהו מפל רחב שגובהו כ-20 מטרים, והוא נקרא כך בשל טחנת קמח הנמצאת בסמוך לו. הטחנה היתה שייכת בעבר לדרוזים, ונקנתה מהם על-ידי מתיישבי מטולה הראשונים.
כאן סיימנו את טיולנו וחזרנו במזג אויר כמעט קייצי הביתה.