אלתר-נתיב - עמוד הבית
בורקיטוס - הבית של הסרטים הישראליים
תמונות מהטיול (לחצו על תמונה כדי להגדילה)

הרודיון

הרודיון תחתית

ארמון ההר

מנהרה תת קרקעית

אגן טבילה

מנזר חריטון
וידאו מהטיול (לצפיה לחצו במרכז התמונה)

טוען סרט
תגובות הגולשים
אין עדיין תגובות למסלול זה.
היו הראשונים להעיר ו/או להוסיף אודות המסלול.
הרודיון (מדבר יהודה וים המלח)
בוצע בתאריך: 17/7/1998       תיזמון: 4 שעות
דרגת קושי: קל-בינוני       מרחק: 2 ק"מ
יצאנו מירושלים דרומה על כביש המנהרות (עוקף בית-לחם) בדרכנו לכיוון גוש עציון; בצומת אפרת פנינו שמאלה ושמנו פעמינו לכיוון תקוע כאשר באופק ניתן כבר לראות את החרוט הקטום של הרודיון.

חולפים על-פני שני כפרים ערביים קטנים ומייד אחרי תקוע, בימין הכביש, מתנשא ההר המלאכותי המפואר, הלא הוא הרודיון בכבודו ובעצמו. נסיעה קצרה על הכביש במעלה ההר תוביל אותנו לחניית האתר. הכניסה לאתר הינה בתשלום וכדאי מאד לבקש בקופה את המפתח למנהרות התת-קרקעיות, בהן נבקר במהלך הסיור.

עולים לארמון ההר
עליה רגלית מתונה הובילה אותנו אל פסגת ההר; מהפסגה עצמה נגלה לעינינו נוף נהדר שהקיף אותנו מכל הכיוונים. בכיוון צפון רואים את ירושלים ובית-לחם, וממש מתחת לארמון ההר נמצאת הרודיון תחתית - מכלול של מבנים גדולים, שורות עמודים ובריכות.

הרודיון נקראת על שמו של המלך הורדוס, שבנה במקום בין השנים 23 - 15 לפנה"ס ארמון מפואר ההר הוא ברובו מלאכותי: בחלקו העליון נבנו חומות וארבעה מגדלים שכוסו מאוחר יותר בעפר. בחלקו הפנימי של הארמון היו גנים מלכותיים מפוארים שהוקפו בעמודים, ועיטורים מרהיבי עין ששרידיהם מעטרים את האתר עד היום. בנוסף, ניתן להתרשם משרידי בית המרחץ וכן לשים לב לטיח הצבעוני שהשתמר בחלקים אחדים על קירותיו.

בתקופת המרד הגדול (66 לספירה) הוסב אחד מחדרי הארמון לבית כנסת וכן נבנה במקום גם מקוה. המקום נחרב ע"י הרומאים אחרי כיבושו. באתר ניתן להבחין בערימות אבני הבליסטראות, ש"תרמו" רבות לחורבן זה.

סיור בבורות המים
בחלל ההר קיימת מערכת שלמה של בורות מים שנבנתה בתקופת הורדוס. בזמן מרד בר-כוכבא (132 - 135 לספירה) נחצבה בין הבורות מערכת שלמה של מנהרות תת-קרקעיות, בהן הסתתרו המורדים מפני הרומאים, עד שחוסלו ע"י אלה
האחרונים.
הכניסה למערכת התת-קרקעית נמצאת מתחת למגדל המזרחי ובכדי לפתוח את השער הנעול השתמשנו במפתח שקיבלנו מהשומר בכניסה לאתר. מערכת המנהרות משולטת ומוארת היטב ובה ניתן .לרדת עד פתח היציאה, שנחצב בערך במחצית גובהו של ההר מכאן נמשיך במורד עד למתחם הרודיון תחתית.

הרודיון תחתית
כאן, בין שרידי האתר, ניתן לראות את הבניין המונומנטלי על-פי תיאורו של יוסף בן-מתתיהו נערכה בהרודיון הלוויתו של הורדוס ופה הוא גם נקבר. קברו טרם התגלה ובעבר אף חשבו שהוא נקבר בבניין המונומנטלי.
בסמוך לבניין נמצאים שרידי כנסיה מפוארת מהתקופה הביזנטית ובה רצפות פסיפס ואגן טבילה. המבנה המרכזי בהרודיון תחתית הוא למעשה בריכה ענקית שאליה הובילו אמות מים ובמרכזה היה מעין אי מלאכותי בנוי. מסביב לבריכה ניצבו שורות עמודים (כיום משוחזרים).

מנזר חריטון
לאחר הביקור בהרודיון חברנו אל רכבנו ונסענו כחמש דקות לישוב תקוע. חנינו בו וירדנו מזרחה בשביל לכיוון נחל תקוע לעבר יעדנו הבא - מנזר חריטון.
במאה הרביעית התבודד במקום במשך כמה עשרות שנים הנזיר חריטון, ובהמשך הצטרפו אליו נזירים נוספים, כך שניתן להבחין במקום בשרידים רבים של תאי התבודדות.

מייד בתחילת המסלול נבחין במבנה גדול ששימש כבור המים המרכזי לכל התאים שבסביבה. נמשיך ללכת לאורך המצוק שמאלה ועד מהרה יתגלו לעינינו שרידי מגדל מרשים בגובה של כשישה מטרים. המגדל הינו למעשה שריד אחרון למנזר חריטון שהיה פה בתקופה הביזנטית וכלל אולמות, מגדלים, גנים ומערכות השקייה.

בכל השטח שמסביב פזורים עשרות תאי התבודדות של נזירים. אם נסובב מעט את ראשנו לכיוון צפון-מזרח נבחין בהרודיון. המשכנו ללכת לאורך המצוק לכיוון דרום ולאחר כמה מאות מטרים הגענו למערה גדולה ובה שרידי בורות מים וקומה שניה אליה ניתן היה לעלות בעבר באמצעות סולם.

לאחר הביקור במערה, חזרנו באותה הדרך לאורך המצוק עד לרכבנו החונה בישוב תקוע.